Pozoruhodnou atrakcí, zejména pro turisty, je úzkorozchodná trať, která vede z naší obce do Osoblahy. Je zejména přitažlivá pro turisty, protože výhled z vláčku při jízdě v tomto kraji je velmi atraktivní a na svoje si přijdou jak malí, tak dospělí.
V období průmyslové revoluce počátkem 19. století / které se někdy nazývá také “stoletím páry“/ začala se také ve střední Evropě rozvíjet kolejová doprava pomocí parních lokomotiv. Tehdejší koňská kolejová doprava v Rakousko-Uhersku koncem 19. století postupně vymizela a parní lokomotivy začaly jezdit po kolejových tratích o celkové délce mnoha tisíc kilometrů. Pro hlavní dopravní tepny byly používány lokomotivy s normálním, dodnes používaným rozchodem 1435 mm, které sloužily pro traťovou osobní i nákladní dopravu s velkou dopravní hustotou. Pro málo osídlené okrajové oblasti (např. v Bosně) se začaly používat ekonomicky výhodnější úzkorozchodné lokomotivy s kolejovým rozchodem 760 mm. Taková kolejová doprava byla použita také při stavbě železnice na Osoblažsku, které bylo státoprávně v minulosti součástí Slezska. Od 14. století patřilo Českému státu a později pak Rakousko-Uhersku. Roku 1742 odstoupila Marie Terezie větší část Slezska Prusku. Od té doby (s výjimkou II.světové války) platí dnešní průběh státní hranice Osoblažska. Kulturním a hospodářským centrem oblasti byla Osoblaha (německy Hotzenplotz), která existovala od roku 1233, ale o svou existenci musela úporně bojovat. Město bylo vypleněno dvanáctkrát válkami a zničeno požáry. V 19.století Osoblaha se dočkala největšího rozmachu, protože měla cukrovar, sirkárnu, svíčkárnu, mydlárnu, mlýn, městskou plynárnu a textilní výrobnu. Celkový počet obyvatel dosahoval až 4000.
Úzkorozchodná dráha slavila již 100 let své existence. Při této příležitosti byla uspořádána atraktivní jízda " párovkou".
Trať byla postavena v krátkém čase - již 14. prosince 1898 začal pravidelný provoz. První vlak z Osoblahy vyjel zcela neslavnostně ve 3.50 hodin ráno. Slavnostní vlak pak přijel do Osoblahy v 11.30 hodin a očekávali jej představitelé města, místní honorace, duchovenstvo, zástupci všech úřadů a korporací i ředitelství železnic. Následoval banket pro stovku hostů.
Úzkorozchodný vláček vyjíždí z opačné strany budovy, než je nástupiště pro trať Krnov – Jindřichov ve Slezsku. Trať začíná klesáním až 26‰ k ocelovému mostu v obci Třemešná, o třech polích, který přechází silnici Krnov – Jindřichov a potok Mušlov. Dále trať stoupá nejvyšším stoupáním na trati, 27‰, a překonává krátce za druhým kilometrem zlomový bod trati, který je pouze o jeden výškový metr níž, než stanice Třemešná ve Slezsku.
Z tohoto místa už trať převážně klesá až do Osoblahy. Kousek za vrcholkem následuje oblouk o poloměru pouhých 75 m, kde je rychlost snížena na 20 km/hod. Za obcí Liptaň sleduje trať severovýchodní směr, před zastávkou Dívčí Hrad se obrací na jihovýchod a zvolna sjíždí do Oderské nížiny. Tímto směrem vede dále přes Horní Povelice a Amalín do Slezských Rudoltic, kde se trasa opět stáčí k severu a postupně mění směr spolu s potokem Lužná. Za zastávkou Koberno vjíždí dráha do romantického lesnatého úseku říčky Osoblahy a kolem zříceniny hradu Fulštejna směřuje do Bohušova a dále ke svému cíli na okraji Osoblahy, přímo u česko-polské hranice.
Zajímavé je také trasování trati, klikatí se i v relativně rovných úsecích a má celkem 102 oblouků. Jako důvod se uvádí to, že je uměle prodloužena. Některé prameny tvrdí, že podle předpisů tehdejšího Rakouska – Uherska se mohly stavět pouze tratě nad 20 km, jen ty se považovaly za rentabilní. Toto tvrzení se ovšem nezakládá na pravdě, téhož roku byla postavena nedaleká trať Ondrášov – Dvorce, která měla pouhých 11 km. Pravým důvodem tohoto trasování byla snaha, aby trať co nejvíce přiléhala terénu a byla tak co nejlevnější.
Jednou z atrakcí na úzkokolejce je i jízda parního vlaku. Během letní sezóny se zde můžete svézt dvěma parními lokomotivami se soupravou výletních vozů. Speciální jízdy s druhou parní lokomotivou jsou vždy uvedeny na webových stránkách Slezských zemských drah.
Všechny důležité informace dále naleznete v záložce Slezské zemské dráhy. O mimořádných akcích a obecném dění kolem úzkokolejky informují na stránkách s předstihem.